Виховна година
Тема: «Діти мають право»
Мета: Ознайомити учнів
з основними положеннями Конвенції про права дитини, поглибити знання про права та обов’язки дітей; формувати правову
культуру; зорієнтувати
дітей, куди і до кого звертатися при вирішенні проблем порушення їх прав; виховувати в учнів поважне ставлення до власної
особистості та інших.
Обладнання: комп’ютерна презентація «Права
дітей».
Вчитель. У мене в руках
чарівна скринька, а в ній найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його
побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати про те, що там побачили,
аж доти, доки всі найцікавіші і найсміливіші не зазирнуть до скриньки.(Діти по черзі заглядають у скриньку. Скринька відчиняється під звуки чарівної музики).
- То кого ви побачили в чарівній скриньці?
- Себе! – відповідають діти, (на дні скриньки дзеркало)
- Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе, людину – найцінніший скарб. Кожен із вас – неповторна особистість, якої більше на цій землі немає і ніколи не було.
Видатний поет В.Симоненко, який прожив життя (28 років), написав про неповторність кожного, кому батьки подарували життя.
Ти знаєш, що ти людина?
Ти знаєш про це, чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Більше тебе не буде
Завтра на цій землі.
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди –
Добрі, ласкаві й злі
Сьогодні усе для тебе:
Озера, гай і степи.
І жити спішити треба
Кохати спішити треба –
Гляди є не прости!
Бо ти на землі – людина,
І хочеш того чи ні –
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина
Очі твої одні.
Ведучий 1. Кожна людина є єдиною і
унікальною. Ви говорите по-різному, по-різному думаєте і висловлюєтеся, мирно
живете, іноді сперечаєтеся, але завжди повинні пам’ятати, що всі люди на землі мають однакові права.
Ведучий 2. Право - система обов’язкових для всіх, формально визначених правил поведінки,
які встановлюються або дозволяються державою.
Отже,
сьогодні наша виховна година присвячена правам дитини.
Ведучий 1. В
стародавній Спарті слабких, кволих дітей кидали зі скелі в
прірву, вважаючи, що з них не виростуть сильні і здорові воїни.Ведучий 2. В часи кріпацтва дітей насильно відбирали у матерів і продавали, наче річ.
Ведучий 1.У середньовічній Німеччині слово дитина було синонімом слова “дурень”. Знаємо, що дітям було нелегко, не було законів, які б оберігали їхнє життя.
Ведучий 2. В різні епохи неоднаково дивилися на виховання і догляд за дітьми. Аж у 17-18 ст. на дітей, нарешті, починають звертати увагу – шиють дитячий одяг, створюють дитячі іграшки, пишуть дитячі книги, дитячі пісні та музику.
Ведучий 1. Аж у 1924 р. у м. Женеві було прийнято Декларацію прав дитини. 1959 р. розроблена і втілена в життя нова Декларація прав дитини.
Ведучий 2.Декларація – це документ, у
якому викладено важливі правила, обов’язки для
всіх людей. Урочисте проголошення урядом яких-небуть принципів.
1.Декларація – це простоОголошення всіх прав,
Є права й в дітей, звичайно,
Треба, щоб усяк їх знав.
2.Знайте, що усі ви рівні,
Від народження в правах,
І людина – змалку вільна,
Наче в небі синім птах.
3.Знайте ж, змалечку всіх діток
Треба вчить, оберігать,
І ніхто в усьому світі
Їх не сміє ображать.
4.Треба дітям всього світу
Не сваритись, а дружить
І по правилах хороших.
По закону треба жить.
Ведучий 1. У 1989 р. у Ною-Йорку всі прогресивні країни світу підписалися під Конвенцією прав дитини.
Ведучий 2.В 1991 р. Україна приєдналася до Конвенції. В 1993 р. в м. Києві створено Всеукраїнський комітет захисту дітей.
Ведучий 1.Конвенція – угода між державами. Головний міжнародний документ щодо захисту дітей. Конвенція ООН має 54 статті, написані шістьма мовами.
5.Книга прав дитини – це закон,
Вона називається – Конвенція ООН.
Ведучий 2. В Конвенції прав дитини записано: «Дитиною вважається кожна людська особа до досягнення нею 18-ти років. Дитина потребує особливої охорони і піклування як до, так і після народження.»
Ведучий 1. Згідно з Конвенцією Україна у квітні 2001 р. прийняла Закон про охорону дитинства.
Ведучий 2.Закон – документ, нормативний акт, прийнятий вищим органом державної влади.
6.Розквітай, прекрасна Україно,
Рідна земле, матінко моя,
Бо законом право дано,
Щоб жив, учився і ріс я.
Ведучий 1. Конституція – це Основний Закон, де записані всі права та обов’язки громадян. Від Конституції залежить щастя і доля нашого народу й кожної людини.
7.В нас людина кожна знає,
Чим займатись вона має.
Гарантує нам це право
Основний Закон держави.
8.Він дає дорослим й дітям
Вільно і щасливо жити.
Всі його повинні знати,
І вивчати, й шанувати.
9.Конституція – дала ти право
Дідусеві, таткові й мені
Щоб жили і щоб учились,
Щоб відпочивали і трудились.
10.Конституціє! З тобою
Ми йдемо в нове життя.
Будь великим Правом і Законом,
Щоб примножувать щасливе майбуття.
11.Дитя моє! Бог дав тобі життя.
І щоб ніхто не заподіяв шкоди
Тобі, малесенький громадянин, -
Бог дав закони нашому народу.
Від дня народження до іменин,
Він твій, цей світ широкий за вікном.
Ти на життя і щастя маєш право
Під золото – блакитним знаменном
Ведучий 2. Перше, найголовніше, невід’ємне право кожної дитини – право на життя.
12.Не меркнуть зорі,
Йдуть у небуття,
Бо мають право вік світити.
Я ж маю право на життя,
Я гідно мушу жити
Ведучий 1.Життя кожної дитини є найціннішим. І ніхто не може бути свавільно позбавлений життя.
Ст.7. Кожна дитина має право на ім’я.
Ведучий 2.Гомер сказав: «Немає між живих людей та й не може бути безіменних.» Тобто кожна дитина після народження має бути зареєстрована в державному органі з одночасним визначенням її походження та присвоєнням прізвища, імені та по батькові. Ім’я має велике значення в житті кожного з нас, воно супроводить усіх, мов вірний друг.
13. Як маленьке немовля
У світ двері відчиня,
То дарують йому слово,
Слово це – його ім’я.
14.Підростає немовлятко -
Чи дівчатко, чи хлоп’я,
Разом з ним іде це слово,
Слово це – його ім’я.
15.Кожен дружить із цим словом
Протягом всього життя.
Здогадались, що за слово?
Слово це – його ім’я.
16.Ми маєм право на ім’я:
І ти, і він, і ви, і я.
У кожного воно своє,
До того ж зміст у нього є.
Вчитель. Зараз ми проведемо гру «Знайомство», де кожен назве своє ім’я і розкриє його значення.
Олександр - захисник
Віктор – переможець
Олексій - захищати
Ростислав – той, чия слава росте
Вероніка - нерішуча
Аліна – інша,чужа
Арсен - мужній
Анастасія – повернена до життя
Дмитро – плід землі, плодородний.
Богдан – даний Богом
Олександра – захисниця людей
Анна - благодатна
Світлана - світла
Микола - переможець
Володимир – володіє світом
Михайло – подібний Бога
Роман - римський
Аріна - спокійна
Назар – присвячений Богу
Ведучий 1.У нашій країні згідно зі статтями Сімейного і Цивільного кодексу по досягненні 16 років громадянин України має право змінити своє ім’я.
Ведучий 2.Ім’я змінити можна, але не можна змінити людей, які дали тобі життя. Ви маєте право виховуватися в сім’ї.
Ведучий 1.Стаття 9. Кожна дитина має право не розлучатися з батьками.
17.Розкажу вам, друзі, я,
Що таке моя сім’я.
Разом дружно проживаєм
І пісні про це співаєм.
18.У сім’ї ми маєм право
На добре харчування.
Від того, що і як їмо,
Залежить і здоров’я, і навчання.
19.Вітаміни – добра справа
Це доказує наука.
Харчування повноцінне
Для дитини незамінне.
20.Вітамінів як дадуть -
Діти всі умить ростуть,
А щоб в школі добре вчитись,
І у армії служити,
Та здоров’я добре мати,
Треба добре харчуватись.
Ведучий 2.Як ви думаєте, про яке право йде мова?
Ведучий 1.Стаття 8. Кожна дитина має право на повноцінне харчування. Користуючись цим правом, ми з вами безкоштовно харчуємося в школі.
Ведучий 2.Стаття 28. Кожна дитина має право на освіту.
21.Бо всім відомо, що без школи,
Без знань, що мусиш там набуть,
Не станеш у житті ніколи
Тим, ким з дитинства мрієш буть.
-
А ким ви мрієте бути? (Запитують у дітей)
Ведучий 1.Стаття 23. Право на працю.22.Майбутня професія – важливий це крок,
Обрати для себе, щоб був з мене толк.
Лікарем стати – це мрія моя!
Людей від хвороб рятуватиму я.
23.Я не граюся із током,
А працюю з молотком,
Тепловоз новий майструю,
А змайструю – розмалюю.
Побіжить по рейках з свистом,
А я в ньому – машиністом.
24.Мрію я , як підросту,
Космонавтом стати.
На космічних кораблях
До зірок літати.
Ти, матусю, не сумуй,
Не журися, тату,
Звідтіля я привезу
Зірочок багато.
Ведучий 2.У будь-якому випадку держава повинна зробити так, щоб люди могли отримати професію та працювати. А різних професій багато. Спробуйте здогадатися, про яку з них ітиметься.
25.Хто завжди по полю ходить?
Хто пильнує за зерном?
Перевіряє перші сходи.
Це, звичайно, …(агроном)
26.У пору літню, час осінній,
Навесні – гарячий час –
Косять, жнуть вони і сіють,
Орють лан у котрий раз! (Хлібороб)
27.Дітвору він добре знає,
Її щедро пригощає,
Бо уміє готувати,
Ще й уміє подавати. (кухар)
28.Цей робітник доторкнувся хмарини.
Дім нам будує – не знає й хвилини.
Рівно виводить він стіни в будові,
Кран є підйомний напоготові. (Будівельник)
29.Є паличка в нього чарівна -
За мить сто машин зупиняє.
Ось паличку справно він вгору підняв,
Одразу «Камаз», як укопаний став. (Міліціонер)
Ведучий 1. Порядок застосування праці дітей визначається законодавством України про працю. Прийняття дитини на роботу допускається з 16 років. Діти, які досягли 16-річного віку, можуть прийматися на роботу, що не завдає шкоди їхньому здоров’ю і навчанню.
30.Міркували ми, трудились
І голівки потомились.
Отже, слід нам відпочити,
Знову сили відновити.
Ведучий 2.Яке право ми щойно використали?
Стаття 31. Кожна дитина має право на відпочинок і дозвілля.
31.Якщо ж погано стало нам,
Батьки заб’ють тривогу.
Для цього право є у нас
На медичну допомогу.
32. І лікарі, і вчителі
Піклуються про діток,
Бо здоров’я всіх дітей
Найдорожче в світі.
33.Бо хворому немилий світ,
Усе йому байдуже.
То ж бережи з маленьких літ
Своє здоров’я, друже!
Ведучий 1.Стаття 24. Право на здоров’я та медичну допомогу.
Коли ви здорові, тоді хочеться співати, малювати, танцювати, ліпити, тобто розвивати свої таланти.
Ведучий 2.Кожна дитина талановита. Хто від народження, а хто розвиває свої здібності під час навчання в школі. Бо в статті 29 зазначено, що освіта дитини має бути спрямована на розвиток особистості, талантів.
34.В школі пишем і читаєм,
І малюєм, і співаєм
Свій талант ми розвиваєм.
35.Про свої права ми знаєм:
На освіту право маєм,
Маєм право на ім’я,
Яке нам дає сім’я.
І таланти проявляти,
Особисту думку мати.
Та найперша справа -
Це на рівність право.
36.Рівність у правах -
Не лише слова.
це державна справа:
Рівність – перше право!
Знати всі повинні -
Ми в правах всі рівні.
Ведучий 1.Стаття 2. Усі рівні у своїх правах.
Ведучий 2.Сьогодні ми говорили про права дитини, які записані в Конвенції. Зараз перевіримо, чи добре ви їх запам’ятали.
(Проплескайте в долоні, якщо почуєте права, яких не існує.)
1.Усі діти мають право на любов і турботу.
2.Усі діти рівні в своїх правах.
3.Кожна дитина має право їсти тільки цукерки, морозиво і чіпси.
4.Усі діти мають право на повноцінне харчування.
5.Усі діти мають право відмовлятися від обіду.
6.Усі діти мають право на освіту.
7.Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля.
8.Кожна дитина має одержувати сніданок в ліжко.
9.Жодна дитина не повинна мити посуд
10.Усі діти мають право на здоров’я та медичну допомогу.
11.Діти мають право на інформацію.
12.Жодна дитина не повинна прибирати власну кімнату.
13.Діти мають право висловлювати свої погляди.
14.Кожна дитина має право на життя.
15.Кожна дитина має отримати в магазині все, що їй заманеться.
Презентація малюнків «Наші права»
Ведучий 1.Ви – громадяни своєї Батьківщини. Вас захищає не лише родина, а й уся держава.
Інценізація життєвої ситуації.
Двоє учнів на подвір’ї шкільному зустрілись.
Ось послухайте, шановні,
що там приключилось.
Старшокласнику назустріч
Йшов молодший учень.
Той схопив його за ранець,
Давай його мучить.
Старшокласник. Швидко свій знімай портфель,
Мій носити мусиш,
А якщо не понесеш,
Стусана получиш.
Автор. Той у сльози.
Молодший учень. Відпусти! Мені треба на урок!
Автор. А не може зрушить з місця ні на крок.
Старшокласник. А іще біжи в буфет,
Та біжи скоріше.
Купиш мені пиріжок,
Або два - ще ліпше!
Автор. Ситуації такі й серед вас бувають
Мабуть школярі оці ще чогось не знають.
Ведучий 2.Куди і до кого можна звертатись, якщо виникла проблема порушення прав?
Ведучий 1.Ми з вами розглянули лише 5 частину всіх прав, а зараз проведемо невеличку вікторину і побачимо, хто з вас може краще відповісти на запитання.
- Як називається наша держава?
- Хто глава держави?
- Як називається Основний Закон України?
- Як називається міжнародний документ щодо захисту дітей?
- В якому році в Україні було прийнято Закон щодо захисту дитинства?
Вчитель. Давайте підведемо підсумок нашої виховної години.
Учні.
Я маю право жити на землі.
Творити, дихати, учитись,
Примножувать багатства всі її,
Своєю Україною гордитись.
Я маю право Україну восхвалять,
Боротися за неї і за честь стоять,
Безкрайнії поля її любити,
І щовесни журавликів із вирію зустріти.
Я маю право на веселку й на весну,
На щедру осінь і на тепле літо,
На зиму, так безмежно чарівну,
І на лани із стиглим житом,
На золотаве сонце в небесах,
Що щедро Україну зігріває,
На соловейка спів в гаях
І на любов батьків, безмежну і безкраю.
Хоч ми малі ще школярі
Та в нас закон є і права.
І ми навік запам’ятали.
Із декларацій слова:
Всі діти вільні і всі рівні.
І треба дружно всім нам жить
То ж ми ще змалечку вчимося
Всіх поважати і любить.
37.Щоб цвіла Україна наша,
Ми даємо обіцянку нині:
Вчитись так, щоб набуті знання
Згодились моїй Батьківщині.
38.Як завтра день угледять люди,
Як зійде сонце золоте,
Так Україна жити буде,
Так наша доля процвіте.
Вчитель.
Будьте всі щасливі, діти,
З усмішкою в світ ідіть,
Хай вам щиро сонце світить,
Всі здоровими ростіть.
І на згадку вам даруєм
Ми буклети про права,
Щоб завжди ви пам’ятали,
Що це – не пусті слова.
Це все записано в Законах,
В Конституції у нас,
Бо держава Україна
завжди піклується про вас.
Немає коментарів:
Дописати коментар